Адаптація учня до освітнього закладу відбувається не відразу – це досить тривалий процес, він пов’язаний із сильною напругою всіх органів і систем. Успішність процесу адаптації багато в чому визначається станом здоров’я дитини. Тривалість адаптації приблизно п’ять-шість тижнів, найбільш складними є перший і четвертий тижні навчання.
Показником несприятливого плину процесу адаптації є неадекватна поведінка учня:
– занадто сильне збудження або навпаки – млявість,
– необґрунтована агресивність або періоди депресії.
Інакше кажучи, якщо підліток поводиться по-іншому, скаржиться на нездоров’я, поганий апетит, небажання йти в заклад – це може бути пов’язано з дезадаптацією до навчального процесу.
Адаптація дитини до закладу освіти має безліч аспектів.
1. Особливістю соціальної адаптації є пошук учнем свого місця в групі, можливість виявити свої здібності та інтереси. Якщо підліток набув досвіду спілкування, встановлення стосунків та поведінки в конфліктних ситуаціях в умовах школи в попередній період, то адаптація в новому колективі проходить швидко .
Тривалий, іноді болісний період адаптації переживають учні, які одночасно з навчанням набувають досвіду щоденного спілкування з різними за характером одногрупниками, шукають способів самоствердження. Викладачами та майстрам необхідно зрозуміти причини неадекватної поведінки учня. Доброзичлива атмосфера в групі, а також цілеспрямовані завдання, в яких підліток вчиться виявляти себе і з повагою ставитись до інших, допоможуть швидше знайти своє місце в групі.
2. Перед підлітком ставлять нові вимоги соціальної поведінки, дисципліни, обов’язкового режиму та обмежень.
З вересня по жовтень 2022/2023н.р. у Шепетівському професійному ліцеї було проведено діагностування 112 учнів нового набору на визначення соціальної адаптованості в освітньому закладі.
За результатами :
- висока адаптованість – 47,1%,
- середня адаптованість – 39,2%,
- низька адаптованість – 12,6%,
- соціальна адаптованість дуже низька, властива є невпевненість у собі внутрішній конфлікт – 1,1%
Успішний процес психологічної адаптації таких підлітків залежить від дорослих. Атмосфера вимогливості й доброзичливості прискорює формування вольової саморегуляції.