Особливості типів темпераменту починають виявлятися ще в дитинстві. А в учнів ці особливості становляться помітними ще під час вступної кампанії. Хтось швидко написав роботу та здав її через півгодини. Хтось довго перевіряє та ще сидить в аудиторії, коли всі вже розійшлися. Зовсім не обов’язково, що ця дитина погано знає матеріал, можливо вона меланхолік за темпераментом, а перший був холериком. Як же відрізняти їх і як слід враховувати їх особливості під час освітнього процесу.
Педагог повинен під час своєї роботи враховувати не тільки особливості темпераменту учня, а й особливості свого темпераменту. Іноді здається, що учень занадто повільний, але якщо педагог виражений холерик, то повільними для нього будуть майже всі. Основне, що має пам’ятати викладач: потрібно не придушувати темперамент учня, а навчитися керувати ним.
У Шепетівському професійному ліцеї була проведена діагностика визначення типу темпераменту за Г. Айзенком з учнями І курсу.
За результатами: сангвініків – 44,3%
холериків – 26,3%
меланхоліків – 19,5%
флегматиків – 9,9%
Наведені вище чотири основних типи темпераменту практично не існують у чистому вигляді. Між ними існують шістнадцять проміжних форм, за яких можливі компенсації типологічних проявів основних типів. Наприклад, якщо студент холерико-меланхолік, то в цьому випадку, дуже вірогідно, що імпульсивність холерика буде скомпенсована нерішучістю меланхоліка або навпаки, це вже кому і що подобається. У результаті рішення приймаються без поспіху, не затягуючи цей процес. Існують думки, що майже в кожному з нас є частка холерика, флегматика, сангвініка та меланхоліка. Справа тільки у відсотковому відношенні.