Виховна робота



БЕЗПЕКА ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В ІНТЕРНЕТІ

Інтернет – це світ цікавих та корисних можливостей для навчання, відпочинку і спілкування з друзями, але водночас він є джереломзагроз, особливо для дитини.

Кожного року аудиторія користувачів всесвітньої мережі Інтернет дедалі розширюється і її переважну частину становить молоде покоління — діти та підлітки, які повністю не усвідомлюють небезпеку, що може чекати на них у віртуальному просторі.

Агресія, переслідування, шахрайство, психологічний тиск, зустрічі з онлайн незнайомцями – це лише деякий перелік загроз, які чекають на дитину в глобальній мережі щодня. Як же захистити від них дитину?

08 лютого 2022 року відзначається Міжнародний День безпечного Інтернету. Щорічна кампанія, яка проходить в Україні за підтримки Європейської комісії, покликана привернути увагу суспільства до проблеми безпечної поведінки в Інтернеті, розповісти батькам про ті ризики, на які можуть натрапити їх діти в глобальній мережі та порадити, як від них захиститись.

ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОГО КОРИСТУВАННЯ ІНТЕРНЕТОМ:

1.Ніколи не повідомляй своє ім’я, прізвище, номер телефону, адресу проживання та інші особисті дані.

2.Нікому не давай свій пароль, за виключенням дорослих з вашої родини.

3.Ніколи не передавай через інтернет свої фотографії або відео, а також не вмикай камеру для «живих» трансляцій.

4.Не відкривай листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ти реально не знаєш або не довіряєш.

5.Ніколи не погоджуйся на зустріч з людиною, з якою ти познайомився в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків.

6.Ніколи не роби того, що може коштувати грошей твоїй родині, окрім випадків, коли поруч з тобою батьки.

7.Якщо знайдеш якусь інформацію, що турбує тебе, негайно сповісти про це батьків.

8.Якщо тобі задають питання особистого або сексуального характеру, припиняй будь-яке спілкування з такою особою та повідом про це батьків.

9.Не заходь на аморальні сайти і не порушуй без згоди батьків ці правила.

10. Не роби протизаконних вчинків і речей в Інтернеті.

ПОРАДИ БАТЬКАМ:

1.Підвищуйте власну комп’ютерну та інтернет-обізнаність. Щоб убезпечити свою дитину у мережі Ви маєте знати про інтернет, принаймні, не менше за неї.

2.Говоріть з дитиною про безпеку в Інтернеті та допомагайте розвивати критичне мислення, вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати;

3.Станьте для дитини порадником. Повідомте дитині, якщо в інтернеті (у повідомленні електронної пошти, на сайті, форумі, чаті) щось не зрозуміло, хвилює або загрожує, дитина завжди може звернутися до Вас по допомогу.

4.Контролюйте додатки, ігри, вебсайти, якими користується дитина, станьте для своєї дитини другом у соціальних мережах. Ви завжди маєте знати, чим вона займається та з ким спілкується.

5.Створіть територію безпечного Інтернету. Використовуйте поновлюваний перелік безпечних для дитини сайтів, запропонуйте дітям пізнавальні, цікаві та захоплюючі інтернет-ресурси.

6.Встановлюйте часові межі користування ґаджетами, щоб збалансувати час, проведений в режимі онлайн та офлайн;

7.Будьте уважними до будь-яких змін поведінки дитини, проявів страху чи тривоги.

цікаві сайти для батьків:  https://stop-sexting.in.ua


КІБЕРБУЛІНГ ТА ЧАТ-БОТ “КІБЕРПЕС”

Кібербулінг – це цькування із застосуванням цифрових технологій. Кібербулінг може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах і мобільних телефонах, зокрема через:

  • поширення брехні чи розміщення фотографій, які компрометують когось у соціальних мережах;
  • повідомлення чи погрози, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди.

За даними ЮНІСЕФ в Україні, майже 50% підлітків були жертвами кібербулінгу. Кожна третя дитина прогулювала школу через кібербулінг. 75% підлітків у анонімному опитуванні підтвердили те, що Instagram, TikTok і Snapchat є основними соціальними платформами для цькування.

Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот “Кіберпес”. У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у разі кібербулінгу.

Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, як визначити кібербулінг, як самостійно видалити образливі матеріали з соціальних мереж, а також куди звертатись за допомогою.

У чат-боті “Кіберпес” можна знайти інформацію про те:

  • що таке «кібербулінг» та як він проявляється;
  • як визначити контент, що містить кібербулінг;
  • що робити, якщо вас кібербулять;
  • як видалити матеріали, що містять кібербулінг;
  • як попередити кібербулінг;
  • як не бути кібербулером.

ЗАХИСТ ДІТЕЙ ВІД СЕКСУАЛЬНОГО НАСИЛЛЯ В ІНТЕРНЕТІ: ОСВІТНІЙ ПРОЄКТ “STOP SEXTING”

Сексуальне насилля онлайн – один з викликів, який стоїть перед батьками та педагогами. Діти можуть стикатись із сексуальним насилля в Інтернеті у формах секстингу, кібергрумінгу та сексторшену.

Секстинг – це надсилання інтимних фото чи відео з використанням сучасних засобів зв’язку. Діти можуть надсилати такі матеріали як знайомим, так і не знайомим їм у реальному житті людям. Матеріали подібних переписок можуть бути оприлюднені, що часто призводить до кібербулінгу та цькувань дитини у школі.

Кібергрумінг — це процес комунікації із дитиною в Інтернеті, під час якого злочинці налагоджують довірливі стосунки з дитиною з метою сексуального насильства над нею у реальному житті чи онлайн. Вони можуть змушувати дітей виконувати певні сексуальні дії перед камерою. Злочинці свідомо будують своє спілкування з дитиною так, аби викликати в неї теплі почуття та довіру, показати, що вона цінна та унікальна. Вони можуть прикидатися однолітками дитини, пропонувати роботу моделлю, дарувати подарунки тощо.

Сексторшен – налагодження довірливих стосунків із дитиною в Інтернеті з метою отримання приватних матеріалів, шантажування та вимагання додаткових матеріалів або грошей.

Звертаємо увагу: якщо дитина стала жертвою секстингу, кібергрумінгу чи сексторшену, необхідно звернутися до поліції.

Освітній проєкт #stop_sexтинг за підтримки МОН, Мінцифри та Уповноваженого Президента України з прав дитини створили навчальні матеріали для батьків і педагогів щодо упередження та протидії сексуальному насиллю в Інтернеті:


ВСЕУКРАЇНСЬКА КАМПАНІЯ ПРОТИ КІБЕРБУЛІНГУ DOCUDAYS UA

У межах всеукраїнської кампанії проти кібербулінгу, за сприяння МОН, було проведено DOCU/ТИЖДЕНЬ проти булінгу для учнів 5–7 та 8–11 класів. Загалом в проєкті взяли участь 81 000 учнів, 1609 вчителів і 320 шкіл.

Всеукраїнська кампанія проти кібербулінгу створила відео “Mr. Nox” і буклет для батьків і дітей, який пояснює, як розпізнати кібербулінг і куди звертатися дітям і батькам дітей, які опинились у ситуації кібербулінгу.

Docudays UA дає можливість створити кіноклуб на базі закладу освіти. Кіноклуб дасть змогу отримати доступ, зокрема, і до фільмів із теми цькувань, як-от “Булер“. Зареєструвати кіноклуб у закладі освіти можна за посиланням.

Відео (Матеріали до обговорення)

Кібербулінг. Як я перестала бути жертвою

Як я став кіберсупергероєм


ПОСІБНИКИ, ЯКІ МОН ПРОПОНУЄ ВИКОРИСТОВУВАТИ БАТЬКАМ І ПЕДАГОГАМ ДЛЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ БЕЗПЕЧНОМУ КОРИСТУВАННЮ ІНТЕРНЕТОМ:

  1. Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків
  2. Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі: навчально-методичний посібник
  3. Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями / О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. – К.: Україна, 2010. – 72 с.
  4. Пам’ятка для батьків “Діти. Інтернет. Мобільний зв’язок”, розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі.
  5. Онлайн-посібник “COVID-19. Поради з безпеки онлайн для батьків та опікунів”
  6. Посібник Ради Європи “Свобода вираження поглядів та інтернет”
  7. Навчально-методичний посібник “Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в інтернеті”
  8. Методичні рекомендації до використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти навчально-методичного посібника та робочого зошита „Інтернет, який ми хочемоˮ (the Web We Want)
  9. Дізнайся про свої права в цифровому середовищі
  10. Попередження та протидія КІБЕРБУЛІНГУ в дитячому середовищі України
  11. Запобігаємо кібербулінгу змалечку


Закон України «Про освіту»

Закон України «Про повну загальну середню освіту»

Лист МОН України від 16.07.2023 № 1/9-362 «Деякі питання організації виховного процесу у 2023/2024 н. р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»

Наказ МОН України від 12.07.2021 № 795 «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти»

Лист МОН України від 16.07.2021 № 1/9-363 «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2021/2022 н. р.»

Лист МОН України від 09.08.2021 № 1/9-404 «Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2021/2022 навчальному році»

Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників з основ психології та соціальної педагогіки, які були схвалені для використання комісією з психології та педагогіки Науково-методичної ради МОН України у період із 2017 по 2020 роки

Наказ МОН України від 06.09.2000 № 434 «Про затвердження Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти»

Національно-патріотичне виховання

Указ Президента України від 18.05.2019 № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання»

Постанова Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 932 «Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки»

Постанова Кабінету Міністрів України від 30.06.2021 № 673 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року»

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 1233-р «Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року»

Створення безпечного освітнього середовища, вільного від насильства

Постанова Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 № 453 «Про затвердження Державної соціальної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2021 року»

Указ Президента України від 25.05.2020 № 195/2020 «Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі»

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 № 1668-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2021 рік»

Указ Президента України від З0.09.2019 № 722/2019 «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року»

Резолюція Генеральної Асамблеї ООН від 25.09.2015 № 70/1 «Перетворення нашого світу: Порядок денний в галузі сталого розвитку на період до 2030 року»

Лист МОН України від 14.08.2020 № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)»

Протидія булінгу

Наказ МОН України від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»

Лист МОН України від 13.04.2020 № 1/9-207 «Роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646»

Наказ МОН України від 26.02.2020 № 293 «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти»

Попередження насильства в закладах освіти: методичний посібник для педагогічних працівників. Видання друге, доповнене та оновлене. – Київ: Благодійний фонд «Здоров’я жінки і планування сім’ї», 2020

Запобігання та протидія домашньому насильству

Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»

Постанова Кабінету Міністрів України від 24.02.2021 № 145 «Питання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року»

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.04.2021 № 361-р «Про затвердження плану невідкладних заходів із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»

Наказ МОН України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами»

Постанова Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах»

Постанова Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 № 775 «Про внесення змін до Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження»

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 1335-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року»

Вплив соціальних мереж та безпека в інтернеті

Сайт Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка

Створення можливостей для самореалізації та розвитку молоді

Постанова Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 № 579 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2021-2025 роки»

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 № 1669-р «Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2021-2025 роки»

Онлайн-курси:
•онлайн-курс «Безпечна і дружня до дитини школа»
•онлайн-система «Експрес-оцінювання закладу освіти» відповідно до концепції БДДШ
•навчальний модуль «Основи формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентності учнів»
• навчально-методичний посібник «Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти»

Нормативно-методичне забезпечення організації виховної роботи

Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі

Лист Департаменту освіти і науки від 09.12.2019 №063-8849

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.11.2019 №1096-р «Про затвердження комплексного плану заходів із належного вшанування пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України»

Лист МОН від 16.08.2019 № 1/9-523 «Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році»

Лист МОН від 27.06.2019 № 1/9-414 «Про деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»

Програма. Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №1243 від 31.10.2011 р.)

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (наказ Міністерства освіти і науки України №641 від 16.06.2015 р.)

Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки (Указ Президента України №580/2015 від 13.10.2015 р.)

Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру “Сокіл” (“Джура”)

Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству (лист Міністерства освіти і науки України №1/11-5480 від 18.05.2018 р.)

Концепція розвитку української мови, культури та виховання історичної пам’яті у жителів міста Києва на 2015-2020 роки (рішення Київської міської ради №571/1435 від 28.05.2015 р.)

Навчально-методичні матеріали рекомендовані МОН:

• навчально-методичний посібник «Розбудова миру, профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект»

• програма гуртків та факультативів «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» для учнів 7-10 класів

• посібник «Соціально-педагогічні основи захисту прав людини, протидії торгівлі людьми та експлуатації дітей», який включає курс за вибором/факультатив «Запобігання торгівлі людьми» для учнів 9-11(12) класів навчальних закладів, учнів професійно-технічних навчальних закладів та курс за вибором/факультатив «Знай та захищай свої права» для учнів 7-9 класів ЗНЗ

• методичні рекомендації «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення»

• матеріали для педагогів, які працюють із дітьми групи «ризику», розміщені на інформаційній онлайн-платформі «Центр знань», яка створена в рамках проекту Українського інституту соціальних досліджень імені О.Яременка спільно із МБФ «СНІД Фонд Схід-Захід» за технічної підтримки Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ)

• методичні поради з попередження та поширення шкільного булінгу в закладах загальної середньої освіти

Нормативно-методичне забезпечення групи продовженого дня

Орієнтовна тематика виховних заходів з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, присвячених Міжнародному дню Миру

Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 №1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами»

Нормативно-методичне забезпечення організації виховної роботи у 2024/2025 н. р.

Про деякі питання щодо організації виховної роботи у навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році (Лист МОН України №1/9-413 від 27.07.2017 року)

Он-лайн трансляція щорічної веб-конференції Національної академії педагогічних наук України

Навчально-методичні матеріали рекомендовані МОН України:

• навчально-методичний посібник «Розбудова миру, профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект»

• посібник «Соціально-педагогічні основи захисту прав людини, протидії торгівлі людьми та експлуатації дітей», який включає курс за вибором/факультатив «Запобігання торгівлі людьми» для учнів 9-11(12) класів навчальних закладів, учнів професійно-технічних навчальних закладів та курс за вибором/факультатив «Знай та захищай свої права» для учнів 7-9 класів ЗНЗ

• методичні рекомендації «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення»

На допомогу педагогічним працівникам, які працюють із дітьми групи «ризику», корисними будуть матеріали, розміщені на інформаційній онлайн-платформі «Центр знань», яка створена в рамках проекту Українського інституту соціальних досліджень імені О. Яременка спільно із МБФ «СНІД Фонд Схід-Захід» за технічної підтримки Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ)

Програми
Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України. Програма (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №1243 від 31.10.2011 р.)
Доктрини
Національна доктрина розвитку освіти (Указ Президента України №347/2002 від 17.04.2002 р.)
Стратегії
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (Указ Президента України №344/2013 від 25.06.2013 р.)
Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки (Указ Президента України №580/2015 від 13.10.2015 р.)
Концепції
Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (наказ Міністерства освіти і науки України №641 від 16.06.2015 р.)
Концепція розвитку української мови, культури та виховання історичної пам’яті у жителів міста Києва на 2015-2020 роки (рішення Київської міської ради №571/1435 від 28.05.2015 р.)
Положення
Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти (наказ МОН №434 від 06.09.2000 р. із змінами, внесеними згідно з наказом МОН №489 від 29.06.2006 р.)
Положення про Всеукраїнську військово-патріотичну спортивну гру «Зірниця» (наказ МОН та Міністерства оборони України №1443/779 від 16.12.2011 р.)
Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру «Сокіл» («Джура») (наказ МОН №687 від 13.06.2012 р. із змінами, внесеними згідно з наказом МОН №276 від 31.03.2014 р.)
Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи
Рекомендації до планування роботи класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти (лист МОН №1/9-520 від 14.08.2008 р.)
Про затвердження плану заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді (наказ МОН №1232 від 27.10.2014 р.)
Про методичні рекомендації з організації патріотичного виховання дітей та учнівської молоді у 2014/2015 навчальному році (лист МОН №1/9-614 від 27.11.2014 р.)
Про відзначення 25-ї річниці незалежності України та методичні рекомендації Українського інституту національної пам’яті для загальноосвітніх навчальних закладів до відзначення пам’ятних дат у рамках Року Державності України (лист МОН №1/3-148 від 24.03.16 р.)
Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи в навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році (лист Інституту модернізації змісту освіти №2.1/10-1828 від 25.07.2016 р.)
Методичні рекомендації щодо проведення 1 вересня 2016 року Першого уроку (лист МОН України від 20.07.2016 №1/9-385)
2 725 переглядів